Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^

Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^
"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan" "Kita ini semuanya sama,tiada beza muda ataupun tua,jangan menyombong atau takbur sesama manusia,sekalipun kita berpangkat atau berilmu-kerana di sisi ALLAH SWT kita semuanya sama - cuma yang membezakan kita hanyalah AMAL dan TAQWA"

Isnin, 9 Januari 2012

Tips Senaman Skipping

Step 1:
Pastikan anda membeli jump rope yg boleh di adjust panjangnya sesuai ngan ketinggian anda..

Step 2:
Minggu pertama - Buat 10X skipping tanpa henti, then ulang 3x. So total 30x. Cara skipping yg betul, rapatkan kaki anda dan lompat. Bukan berselang-selikan kaki yg turun dan naik..

Minggu ke2 - tukar mode slow ke fast semasa skipping. Jika minggu pertama anda skipping pada mode perlahan, jadi tambahkan kelajuan semasa skipping.

Minggu ke3 - tambah jumlah skipping kepada 20X dan ulang 3x, total ialah 60x. Mulakan dgn mode slow dan

Minggu ke4 - tukar dari mode slow ke mode laju.

**Yg penting before buat jumping rope lebih dr 30x sy syorkan sgt2 buat warm up dulu dan bile dah selesai buat cool down. Pentingnya benda ni sbb memastikan degupan jantung kita stabil..

**buat dlm 30 minit leh bkar 300-400kalori (bergantung kpd berat badan anda)

**Mereka yg masih baru dan tak pernah buat jumping rope, lakukan secara perlahan-lahan.

**Jika anda mengalami masalah kesihatan seperti sakit dada dan cramp kaki, sila lakukannya pada mode perlahan dan kurangkan jumlah skipping. Jgn paksa badan anda tp dlm masa yg sama keep doing it until body kita terbiasa dgn aktiviti ini.

**Mereka yg memiliki penyakit kronik sila dptkan nasihat doktor sebelum melakukan sebarang senaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan