Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^

Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^
"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan" "Kita ini semuanya sama,tiada beza muda ataupun tua,jangan menyombong atau takbur sesama manusia,sekalipun kita berpangkat atau berilmu-kerana di sisi ALLAH SWT kita semuanya sama - cuma yang membezakan kita hanyalah AMAL dan TAQWA"

Rabu, 8 Februari 2012

Khasiat Bendi

Bendi pasti tidak asing lagi dikalangan penduduk Malaysia. Selain dimakan mentah sebagai ulam, ia juga biasa dicampurkan kedalam masakan asam pedas, kari atau masak lemak. Tidak lupa juga, ia juga biasa dimasak sebagai sayur goreng.

Disamping rasanya yang enak, ramai yang tidak tau bahawa ia adalah sejenis sayur yang amat berkhasiat. Ia adalah sayur yang kaya dengan kandungan kalsium. Selain itu ia juga turut mengandungi protein, serat, garam galian dan vitamin B.

Dari kajian yang pernah dijalankan, bendi juga dikaitkan sebagai sayur yang baik untuk perkembangan otak di mana ianya boleh menambah daya ingatan dan kecergasan.

Dari segi perubatan tradisional pula, ianya dipercayai boleh mambantu dalam memudahkan proses kelahiran.Pada zaman dahulu, wanita mengandung mengamalkan memakan bendi ini sebagai sajian harian.Sifat bendi yang berlendir dikatakan cukup baik untuk memudahkan proses melahirkan anak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan