Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^

Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^
"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan" "Kita ini semuanya sama,tiada beza muda ataupun tua,jangan menyombong atau takbur sesama manusia,sekalipun kita berpangkat atau berilmu-kerana di sisi ALLAH SWT kita semuanya sama - cuma yang membezakan kita hanyalah AMAL dan TAQWA"

Khamis, 9 Februari 2012

Bantu Bayi Tidur Lena

BANGUN malam akibat tangisan bayi adalah satu keadaan normal bagi pasangan suami isteri yang beranak kecil.Puncanya mungkin si kecil kembung perut, lampin basah atau diganggu makhluk halus?
Bagaimanakah ibu bapa dapat membendung masalah ini?

Kajian tidur antarabangsa yang dijalankan oleh Johnson & Johnson dan Asia Pacific Paediatric Sleep Alliance (APPSA) pada akhir tahun lepas mendapati seramai 997 ibu bapa melaporkan bayi mereka mengalami kesukaran untuk tidur lena.Sebanyak 47 peratus atau hampir setengah daripada ibu-ibu yang terlibat dalam kajian tersebut memberitahu, mereka tidak mempunyai rutin waktu tidur yang sama bagi kebanyakan malam.
Sebanyak 45 peratus atau hampir setengah ibu bapa pula berpendapat bayi mereka mempunyai masalah tidur manakala 20 peratus lagi mengadu bahawa waktu untuk menidurkan bayi adalah terlalu sukar.

waktu tidur
Pakar Perunding Kanak-kanak Institut Pediatrik, Hospital Kuala Lumpur, Dr. Norzila Mohamed Zainudin berkata, waktu tidur kanak-kanak di negara ini secara puratanya pada pukul 9 malam ke atas. Ia sebenarnya mengganggu waktu tidur bayi.Berbeza dengan negara seperti Australia dan United Kingdom, kanak-kanak akan tidur sebelum 8 malam atau secara puratanya, 13 jam.Di Jepun dan Korea pula, kebanyakan ibu bapa melakukan rutin khusus untuk menidurkan bayi."Kekurangan rutin waktu tidur teratur dan menikmati tidur yang baik dalam jangka masa panjang akan menjejaskan daya ingatan, kebolehan belajar dan kesihatan bayi," katanya.

Dr. Norzila menambah, kepentingan rutin waktu tidur yang tetap adalah bertujuan membantu kanak-kanak mengenali waktu malam serta menetapkannya sebagai masa untuk berehat dan tidur.Selain itu, bayi memerlukan tidur yang berkualiti untuk membantu tumbesaran dari segi perkembangan sosial, kongnitif dan fizikal.Katanya, waktu tidur bayi yang baru lahir adalah selama 16 hingga 20 jam, manakala bayi yang berusia dua hingga tiga bulan menikmati waktu tidurnya lebih kurang 12 hingga 14 jam.Justeru itu, Dr. Norzila menasihatkan ibu bapa supaya menidurkan anak lebih awal iaitu sebelum 9 malam dan melakukan rutin tidur untuk bayi.

"Kebanyakan ibu bapa pada hari ini bekerja. Kesesakan lalu lintas dan kekangan masa akan menyebabkan mereka sampai lewat di rumah. Kebanyakan bayi pula akan menghabiskan masa dengan bermain, merangkak dan berjalan ketika ibu bapa mereka di rumah. Justeru, si ibu perlu memainkan peranan penting dalam mencari masa yang sesuai untuk menidurkan mereka," ujarnya.Tambah Dr. Norzila, waktu menidurkan bayi sebenarnya bergantung kepada rutin ibu bapa itu sendiri. Oleh itu, ibu bapa perlu menidurkan mereka sebelum melakukan kerja-kerja rumah.

Dalam pada itu, Pengarah Pemasaran Johnson & Johnson Sdn. Bhd Asia Pasifik, Robert Kwon berkata, tiga langkah boleh dilakukan dalam rutin menidurkan bayi.Robert menjelaskan tiga cara mudah iaitu mandian air suam atau mengelap bayi dengan menggunakan kain lembap suam. Kemudian, lakukan urutan lembut untuk merehatkan bayi dan diakhiri dengan aktiviti waktu tidur bayi yang sunyi seperti menyanyi, bercerita atau bercakap dengan perlahan. 

menikmati
"Tujuan utama tiga langkah ini diwujudkan adalah untuk memudahkan bayi menikmati waktu tidur malam yang berkualiti tanpa ada sebarang gangguan."Amalan rutin tiga langkah ini sememangnya memberi kesan mendalam terhadap perkembangan minda dan tumbesaran bayi pada masa hadapan," ujarnya.
Robert turut menggalakkan ibu bapa menyertai bengkel rutin tidur bayi anjuran Johnson's Baby pada 8 April depan. Bengkel ini bertujuan memberi panduan tentang teknik memandi dan mengurut bayi untuk tidur dan pembesaran yang sihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan