Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^

Sekadar berkongsi info berguna utk semua....^_^
"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan" "Kita ini semuanya sama,tiada beza muda ataupun tua,jangan menyombong atau takbur sesama manusia,sekalipun kita berpangkat atau berilmu-kerana di sisi ALLAH SWT kita semuanya sama - cuma yang membezakan kita hanyalah AMAL dan TAQWA"

Jumaat, 25 November 2011

Berapa Penambahan Berat Badan yang Normal selama Hamil?

Tinggi dan berat badan anda sebelum hamil, boleh jadi acuan untuk menentukan penambahan berat badan yang normal selama hamil. Indeks Masa Tubuh (Body Mass Indek/BMI) dari Doktor atau Bidan anda juga merupakan acuan yang baik.

Mungkin sulit untuk mendapatkan peningkatan berat badan yang bertahap selama hamil kerana tiap ibu berbeza. Tapi jangan khuatir, dengan pola makan yang seimbang dan senaman yang teratur, anda boleh mengawalnya.

Rumus BMI = BB / (TB x TB)
(BB = Berat Badan (dalam kg),TB = Tinggi Badan (dalam meter)

Jika Ibu berusia di bawah 20 tahun, sebaiknya penambahan berat badan selama kehamilan mencapai batas tertinggi sesuai dengan Indeks Massa Tubuh anda sebelum hamil.

Kenapa Berat Badan Bertambah?

Air yang anda minum bukan penyebab bertambahnya berat badan selama hamil. Pada trimester ke-1 atau kehamilan 1-3 bulan, biasanya berat badan menurun kerana mual dan muntah. Pada trisemester ke-2 dan selanjutnya nafsu makan anda semakin pulih dan meningkat.

Sebaiknya anda tetap berusaha mengkonsumsi makanan bergizi seimbang dengan bahan makanan yang bervariasi, sesuai keperluan saat hamil.

Dengan perkiraan kenaikan berat badan selama hamil rata-rata sekitar 12.5 kg, maka tubuh Ibu perlu tambahan energi sebanyak 70,000-80,000 Kal. Pertambahan kalori ini, terutama diperlukan pada 20 minggu terakhir masa kehamilan, yaitu ketika pertumbuhan janin berlangsung sangat pesat. Bila 80.000 Kal dibagi 40 minggu (280 hari), maka tambahan kalori yang Ibu perlukan adalah antara 285-300 Kalori per hari.


Berat Badan Turun?

Kelebihan berat badan selama hamil memang berisiko. Tapi mengalami penurunan berat badan saat hamil, juga berbahaya. Kerana itu bererti berat badan bayi Ibu juga berkurang dan bayi kekurangan gizi. Sudah tentu Ibu tidak ingin hal itu terjadi.
Jangan ragu menanyakan segala hal pada doktor termasuk bagaimana caranya memenuhi keperluan gizi selama hamil tapi berat badan tidak berlebihan.


Kalau Berat Badan Kurang Bagaimana?

Akan lebih baik bila anda tidak kelebihan atau kekurangan berat badan selama kehamilan.Jika berat anda kurang, lakukan program penambahan berat badan hingga cukup sehat untuk menjalani kehamilan. konsultasikan pada doktor untuk mencapai berat badan yang sesuai, supaya kehamilan anda sehat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan